Koncepce poradenských služeb

Koncepce poradenských služeb poskytovaných v Základní škole a Mateřské škole Vejprty

„Školní program (strategie) pedagogicko-psychologického poradenství“

  Základní charakteristika poradenských služeb ve škole

Školní poradenské pracoviště (ŠPP) představuje systém odborné, metodické a podpůrné pomoci žákům, rodičům a pedagogům. Jeho činnost vychází z vyhlášky č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb, vyhlášky č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a ze školského zákona č. 561/2004 Sb. Hlavním cílem ŠPP je zajišťovat včasnou, koordinovanou a účinnou podporu, která umožňuje naplňování vzdělávacích potřeb všech dětí a žáků, a zároveň podporovat jejich duševní pohodu, vztahy a úspěšnost.

 1.1 Vymezení poradenských služeb ve škole

Poradenské služby ve škole jsou zajišťovány výchovným poradcem, výchovným a kariérovým poradcem, školním metodikem prevence a jejich konzultačním týmem složeným z vybraných pedagogů školy. (třídní učitelé, asistenti pedagoga, vedoucí učitelka mateřské školy, vedení školy). Za jejich poskytování odpovídá ředitel školy, případně jím pověřený pracovník. Ředitel školy zodpovídá za vytvoření preventivního programu školy, dále se podílí na zajištění výchovného poradenství. Je žádoucí, aby tyto poradenské a preventivní programy odrážely specifika naší školy i regionu a aby služby poskytované školou byly lépe koordinovány se službami školských poradenských zařízení v regionu. Realizace tzv. „školního programu pedagogicko-psychologického poradenství“ (strategie) se uskutečňuje vytvořením vnitřního systému komunikace ve škole, na kterém se podílí ředitel školy ve spolupráci především s třídními učiteli, a dále zejména s učiteli praktických činností - svět práce na ZŠ, případně dalšími pedagogy a asistenty. Tito pedagogové poskytují metodickou a konzultační podporu žákům a jejich rodičům a vytvářejí konzultační tým pro pracovníky školy.

Rozdělení rolí, vytvoření časového prostoru na poskytované služby, zkvalitnění vzdělávání školních poradenských odborníků, týmová práce a spolupráce se školními poradenskými zařízeními ve školství, tj. pedagogicko-psychologickými poradnami (PPP), speciálně pedagogickými centry (SPC), ale také se středisky výchovné péče (SVP) a dále mimo školství zejména s informačně-poradenskými středisky úřadů práce, vede k vytváření prostoru pro operativní poskytování kvalitnějších školních poradenských služeb.

Výchovný poradce Mgr. Bc. Lenka Kubovcová Burianová se věnuje problematice podpůrných opatření a práci s žáky se SVP (speciálně vzdělávací potřeby) a se žáky s nižším sociálně-ekonomickým statusem (SES). Výchovný poradce Mgr. Milada Jindrová se věnuje primárně problematice kariérového poradenství. Školní metodik prevence Martin Šlechta pracuje především v oblasti prevence sociálně nežádoucích jevů. Součástí školního programu pedagogicko-psychologického poradenství je také účast na vytváření podmínek pro vzdělávání žáků s mimořádným nadáním a žáků s potřebou podpory z důvodu odlišných kulturních a životních podmínek

1.2 Pracovníci poskytující poradenské služby

Podle obsahu činnosti pedagogických pracovníků školy, kteří poskytují poradenské služby a s nimi spjatou informační a metodickou podporu učitelům, žákům a jejich rodičům škola má:

  1. a) poradenské pracovníky školy
  • vedoucí ŠPP, výchovný-kariérový poradce – Mgr. Milada Jindrová
  • výchovný poradce - Mgr. Bc. Lenka Kubovcová Burianová
  • školní metodik prevence – Martin Šlechta

 b) pracovníky, kteří se podílejí na poradenských službách a vytvářejí konzultační tým pro poskytování služeb ve škole (viz §120a školského zákona s účinností od 1.1.2026 novelizující vyhlášku č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních)

  • vedoucí učitelka mateřské školky
  • třídní učitelé (učitelé, asistenti pedagoga)
  • učitel-metodik pro přípravu školního vzdělávacího programu                                                             
  • učitel(é) vzdělávací oblasti Svět práce
  • případně další pedagogové, zejména učitelé výchov
  • popřípadě další (zatím neobsazené) školní psycholog, speciální pedagog, sociální pedagog a školský logoped

 1.3 Model poradenských služeb ve škole

Činnosti zajišťují:

  • výchovní poradci
  • školní metodik prevence
  • vedoucí učitelka mateřské školky
  • třídní učitelé
  • učitelé výchov (občanské výchovy, výchovy ke zdraví, praktických činností v 8. a 9. ročníků, realizujících vzdělávací obsah Světu práce k volbě povolání na ZŠ)
  • učitel-metodik pro přípravu školních vzdělávacích programů

1.4 Školní program (strategie) pedagogicko-psychologického poradenství

Školní program (strategii) pedagogicko-psychologického poradenství zpracovává a každoročně aktualizuje tým poradenských pracovníků školy, konzultuje jej s pracovníky vytvářejícími konzultační tým pro poskytování poradenských služeb ve škole a poté předkládá řediteli školy.

 V základní škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené zejména na:

a) poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,

b) sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,

c) prevenci školní neúspěšnosti,

d) kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,

e) podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,

f) podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,

g) průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,

h) včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,

i) předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,

j) průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,

k) metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy,

l) spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,

m) spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.

  V mateřské škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám dětí zaměřené zejména na:

a) identifikaci a podporu dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí nadaných a mimořádně nadaných

b) podporu dětí s potenciálním rizikem školní neúspěšnosti

c) podporu dětí s výraznými deficity v osvojování výsledků učení v oblasti klíčových osobnostních a sociálních kompetencí

d) realizaci metodických konzultací mezi pedagogy a se školskými poradenskými zařízeními

e) průběžné předávání informací zákonným zástupcům o realizované i navrhované podpoře jejich dítěte v předškolním vzdělávání 

  1. Standardní činnosti poradenských pracovníků školy

Standardní činnosti poradenských pracovníků školy zahrnují služby, které jsou poskytovány žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogickým pracovníkům během celého školního roku. 

 2.1 Výchovný, kariérový poradce

 Poradenské činnosti:

1. Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky, včetně spolupráce na přípravě, kontrole a evidenci plánu pedagogické podpory pro žáky s potřebou podpůrného opatření v 1. stupni.

2. Zprostředkování vstupní a průběžné diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo mimořádně nadané žáky ve školských poradenských zařízeních.

3. Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

4. Příprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.

5. Podpora rozvoje komunikačních schopností dětí a žáků, doporučení v případě potřeby odborné péče (logopedie, speciální pedagogika). Spolupráce s rodiči na podpoře řečového vývoje dětí a žáků při domácím procvičování.

6. Podpora žáků s odlišným mateřským jazykem, pomoc při začlenění do třídního kolektivu, poskytnutí jazykové podpory a individuálního přístupu.

7. Poskytování služeb kariérového poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zejména pro žáky uvedené v § 16 odst. 9 školského zákona.

8. Podpora při přechodu dětí a žáků na základní a střední školu. Adaptace pro budoucí prvňáčky probíhá v průběhu celého roku prostřednictvím programu ,,Předškoláček ve škole'' (příprava na zápis do ZŠ, poznávání školního prostředí a budoucího třídního učitele). Usnadnění volby profesní dráhy a přechodu žáků na střední školu zajišťuje program ,,Středoškolák'' (návštěvy SŠ a exkurze do výrobních závodů).

9. Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků, tj. zejména:

a) koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství - kariérovým vzděláváním a diagnosticko-poradenskými činnostmi zaměřenými k volbě vzdělávací cesty žáka,

b) základní skupinová šetření k volbě povolání, administrace, zpracování a interpretace zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí v oblasti volby povolání žáků,

c) individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti ve spolupráci s třídním učitelem,

d) poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků ve spolupráci s třídním učitelem,

e) spolupráce se školskými poradenskými zařízeními a středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy,

f) zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích krajských poboček Úřadu práce České republiky a poskytování informací žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek,

g) poskytování služeb kariérového poradenství žákům cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám.

Metodické a informační činnosti:

1. Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy:

a) s naplňováním podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,

b) s tvorbou a vyhodnocováním individuálních vzdělávacích plánů,

c) v práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky,

d) v otázkách kariérového rozhodování žáků.

2. Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence pedagogickým pracovníkům školy.

3. Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách inkluze, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky, kariérového rozhodování žáků apod.

4. Předávání odborných informací z oblasti péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a kariérového poradenství pedagogickým pracovníkům školy.

5. Poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízení v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.

6. Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu se zákonem o zpracování osobních údajů.

 

2.2 Školní metodik prevence

Školní metodik prevence vykonává činnosti metodické, koordinační, informační a poradenské. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci.

Metodické a koordinační činnosti:

1. Koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci minimálního preventivního programu školy.

2. Koordinace a participace na realizaci aktivit základní a mateřské školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu axenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování.

3. Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování. Vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování.

4. Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků základní a mateřské školy v oblasti prevence rizikového chování.

5. Individuální a skupinová práce s dětmi a žáky s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání.

6. Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci dětí a žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním odlišnosti.

7. Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování.

8. Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.

9. Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.

Informační činnosti:

1. Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.

2. Prezentace výsledků preventivní práce na základní škole a mateřské škole, získávání nových odborných informací a zkušeností.

3. Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních organizací působící v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků.

4. Předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení.

5. Vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o zpracování osobních údajů a předávání informací o realizovaných preventivních programech školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence.

Poradenské činnosti:

1. Vyhledávání a orientační šetření dětí a žáků s rizikem či projevy rizikového chování; poskytování poradenských služeb těmto dětem a žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli a vedoucí učitelkou v mateřské škole.

2. Spolupráce s třídními učiteli a vedoucí učitelkou v mateřské škole při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých dětí, žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole.

3. Příprava podmínek pro integraci dětí a žáků se specifickými poruchami chování v základní a mateřské škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto dětem a žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.

 

  1. Standardní činnosti pedagogů, kteří se podílejí na poradenských službách školy

3.1 Vedoucí učitelka mateřské školky

Poradenské činnosti:

1. Vyhledávání a orientační šetření dětí, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto děti. 

2. Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných opatření pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a intervenčních činností pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami.

3. Příprava podmínek pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto dětem školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto dětí.

5. Podpora rozvoje komunikačních schopností dětí, doporučení v případě potřeby odborné péče (logopedie, speciální pedagogika). Spolupráce s rodiči na podpoře řečového vývoje dětí při domácím procvičování.

6. Podpora dětí s odlišným mateřským jazykem, pomoc při začlenění do třídního kolektivu, poskytnutí jazykové podpory a individuálního přístupu.

7. Podpora při přechodu dětí na základní. Adaptace pro budoucí prvňáčky probíhá v průběhu celého roku prostřednictvím programu ,,Předškoláček ve škole'' (příprava na zápis do ZŠ, poznávání školního prostředí a budoucího třídního učitele). 

Metodické a informační činnosti:

1. Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy:

a) s naplňováním podpůrných opatření ve vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami,

b) s tvorbou a vyhodnocováním individuálních vzdělávacích plánů,

c) v práci s nadanými a mimořádně nadanými dětmi,

6. Shromažďování odborných zpráv a informací o dětech v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu se zákonem o zpracování osobních údajů.

3.2 Třídní učitel

  • Motivuje vytvoření vnitřních pravidel třídy, která jsou v souladu se školním řádem, a dbá na jejich spravedlivé dodržování (vytváření otevřené bezpečné atmosféry a pozitivního sociálního klimatu ve třídě); podporuje rozvoj pozitivních sociálních interakcí mezi žáky třídy.
  • Zprostředkovává komunikaci s ostatními členy pedagogického sboru a je garantem spolupráce školy s rodiči žáků třídy.
  • Získává a udržuje si přehled o osobnostních zvláštnostech žáků třídy a o jejich rodinném zázemí.
  • Spolupracuje s výchovným – kariérovým poradcem při poskytování poradenských služeb týkajících se rozhodování o další vzdělávací a profesní dráze žáků třídy.
  • Spolupracuje se školním metodikem prevence na depistáži varovných signálů, podílí se na realizaci minimálního preventivního programu, diagnostikuje vztahy ve třídě.
  • Spolupracuje s výchovným poradcem, školním psychologem, speciálním pedagogem při aktivitách zaměřených na prevenci školního neprospěchu žáků třídy (náprava, vedení apod.), při vytváření podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve třídě a podle pokynů ředitele i v dalších oblastech vzdělávací a poradenské práce s žáky třídy.

3.3 Učitel(é) vzdělávací oblasti Svět práce (ZŠ)

  • Motivuje žáky k odpovědnosti za vlastní životní dráhu a k uvědomění si významu vzdělání pro život.
  • Podporuje sebepoznávání a konstruktivní zvažování profesních možností žáků.
  • Vede žáky k uvědomování si dynamiky současných ekonomických a technologických změn ve světě a s nimi souvisejícího významu profesní mobility, rekvalifikací, celoživotního učení.
  • Pomáhá žákům orientovat se ve světě práce a vzdělávacích příležitostí a vytvářet si představu o nabídce profesních a vzdělávacích možností, učí je nahlížet na složitost jednotlivých profesí v porovnání s vlastními možnostmi a předpoklady.
  • Seznamuje žáky s možnostmi podpory státu ve sféře zaměstnanosti a v poradenských a zprostředkovatelských službách.

 3.4 Učitel-koordinátor pro přípravu školního vzdělávacího programu

Učitelé, kteří jsou připravováni na tvorbu ŠVP se současně podílejí na úpravách učiva pro mimořádně nadané žáky v souladu s § 17 školského zákona a s vyhláškou č. Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.

Současně se předpokládá participace těchto odborníků na úpravách učiva i u žáků s dalšími speciálními vzdělávacími potřebami, zejména pak při přípravě individuálního vzdělávacího plánu v souladu s §16, §18 Zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.

Zejména vyhláška specifikuje úlohu učitelů-koordinátorů a výchovných poradců v přípravě individuálního vzdělávacího plánu a následného vedení žáka ve škole. Tento učitel ve spolupráci se školským poradenským zařízením zejména:

  • Provádí screening a evidenci nadaných dětí ve škole, vede přehled nominací.
  • Koordinuje úpravy vzdělávání nadaných žáků ve škole.
  • Metodicky vede učitele školy při vzdělávání nadaných žáků (metody obohacování a prohlubování učiva, metody vnitřní diferenciace).
  • Spolupracuje se SŠ, VOŠ a VŠ s cílem zajišťovat výuku předmětů, které jsou oblastí zájmu nadaných žáků, na úrovni vyššího stupně.
  • Pravidelně sleduje nové trendy v oblasti vzdělávání nadaných a poskytuje informace o těchto trendech ostatním pedagogickým pracovníkům.
  • Informuje pedagogické pracovníky školy o vzdělávacích akcích na téma vzdělávání nadaných žáků, případně tyto akce sám organizuje; získává a poskytuje informace o aktivitách různých sdružení zaměřujících se na práci s nadanými, o mimoškolních akcích pro nadané děti (letní tábory, nejrůznější kroužky…) apod.
  • Zajišťuje prezentaci výsledků práce nadaných žáků školy.

  3.5 Školní psycholog

  • Provádí psychologickou diagnostiku žáků v oblasti kognitivní, osobnostní, sociální a emoční.
  • Poskytuje individuální psychologické poradenství žákům a poradenskou podporu rodičům.
  • Realizuje krizovou intervenci při šikaně, konfliktech, úmrtí, rodinných problémech a jiných krizových situacích.

  • Sleduje klima školy a tříd, navrhuje opatření pro jeho zlepšení.

  • Podílí se na tvorbě a realizaci koncepce ŠPP, preventivních programů a krizových plánů školy.
  • Vede skupinové programy zaměřené na komunikaci, spolupráci, zvládání stresu a rozvoj osobnosti.
  • Poskytuje metodickou podporu učitelům v oblasti komunikace, řešení konfliktů a prevence problémového chování.

  • Participuje na evaluaci a adaptaci preventivních programů školy.

  • Spolupracuje s externími odborníky a institucemi (PPP, SPC, psychologická centra, krizová centra).

  • Zajišťuje vyhrazené konzultační hodiny pro žáky, učitele a rodiče.

3.6 Speciální pedagog

  • Provádí depistážní a diagnostické činnosti u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP).

  • Vyhodnocuje výsledky diagnostiky a navrhuje individuální podpůrná opatření a IVP.

  • Realizuje reedukační a nápravné intervence (např. logopedická cvičení, náprava čtení, psaní a matematických kompetencí).

  • Spolupracuje s učiteli při metodické podpoře a úpravě výuky.

  • Konzultuje s rodiči možnosti podpory dítěte doma i ve škole.

  • Koordinuje péči se školním psychologem, sociálním pedagogem a externími odborníky (PPP, SPC, zdravotnické a sociální služby).

  • Sleduje efektivitu podpůrných opatření a podílí se na jejich evaluaci.

  • Podílí se na inkluzivních aktivitách a tvorbě prostředí podporujícího rozvoj všech žáků.

  • Vede dokumentaci podle platné legislativy a interních předpisů školy.

  • Realizuje preventivní programy zaměřené na rozvoj dovedností a nápravu deficitů.

3.7 Sociální pedagog

  • Sleduje sociální podmínky žáků a dopad rodinného zázemí na vzdělávání.

  • Koordinuje komunikaci školy s rodinou, OSPOD a dalšími institucemi poskytujícími podporu dětem.

  • Poskytuje poradenství žákům a rodičům v oblasti sociálního prostředí, rodinných vztahů a podpory dítěte.

  • Podporuje žáky ohrožené školním neúspěchem, sociálním vyloučením či rizikovým chováním.

  • Sleduje absenci a podílí se na návrhu opatření k její minimalizaci.

  • Podílí se na realizaci preventivních programů a intervencí zaměřených na sociálně-patologické jevy.

  • Doprovází žáky v obtížných životních situacích a zajišťuje propojení se sociálními službami.

  • Koordinuje poskytování sociální podpory (pomůcky, doučování, volnočasové aktivity).

  • Sleduje a monitoruje sociálně znevýhodněné žáky a navrhuje opatření k jejich podpoře.

  • Spolupracuje s učiteli, školním psychologem a speciálním pedagogem na integraci žáků a řešení problémového chování.

  1. Kvalifikační standardy poradenských pracovníků školy

Kvalifikační standardy poradenských pracovníků školy jsou specifikovány zákonem č. 379/2015 Sb. zákon, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

  Podmínky pro poskytování poradenských služeb ve škole

5.1 Prostory a vybavení

Škola zajišťuje prostorové podmínky pro poskytování poradenských služeb tak, aby nedocházelo ke kolizi se Zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, protože výchovní poradci, školní metodici prevence a zejména pak školní psychologové a školní speciální pedagogové pracují nejen s daty charakteru – důvěrná, ale také s daty citlivými. Pro práci s těmito daty jsou stanovena pravidla výše jmenovaným zákonem. Dále je třeba, aby prostory vyhovovaly platným obecně závazným hygienickým a požárním normám.

Tyto prostoty jsou vybaveny pomůckami nezbytnými pro poskytování standardních činností vymezených v kapitole 3 tohoto materiálu a zařízením, které vytváří důstojné prostředí pro konzultace poradenského pracovníka s žáky a jejich rodiči a umožňuje vedení dokumentace a evidence o žácích v souladu se Zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů.

5.2 Časová dostupnost služeb

Každý z poradenských pracovníků školy má stanoveny konzultační hodiny pro žáky, konzultační hodiny pro učitele a konzultační hodiny pro rodiče. Ve svých konzultačních hodinách je poradenský pracovník pro uvedenou cílovou skupinu dostupný v prostorách, které jsou vyhrazeny pro poskytování poradenských služeb. 

5.3 Informovanost o službách 

Škola zpracovává soubor informací o poradenských službách, které poskytuje žákům a jejich rodičům. Přehled o poskytovaných službách ve škole je veřejně přístupný na nástěnce v budově školy, na webových stránkách školy apod. a zahrnuje zejména:

  • umístění prostor pro poskytování poradenských služeb v budově školy,
  • jména a funkce poradenských pracovníků školy a kontakt na tyto pracovníky,
  • základní informace o službách, které poskytují jednotliví poradenští pracovníci školy,
  • konzultační hodiny poradenských pracovníků školy.

 5.4 Práce s informacemi a s důvěrnými daty

Informace a důvěrná data o žácích a jejich rodičích, která se poradenští pracovníci školy dozvědí v souvislosti s výkonem své poradenské činnosti, jsou ochraňována v souladu se Zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů. Způsob realizace pravidel pro ochranu informací a důvěrných dat v dokumentaci poradenských pracovníků školy vyplývajících z uvedeného zákona je konkretizován ve školním programu pedagogicko-psychologického poradenství.

5.5 Evaluace a kvalita práce ŠPP

Evaluace činnosti ŠPP probíhá pravidelně třikrát ročně a je zaměřena na efektivitu podpůrných opatření, spokojenost žáků a rodičů, spolupráci s pedagogy a naplňování cílů dlouhodobého plánu školy. Výsledky evaluace slouží jako podklad pro sebehodnocení školy a plán dalšího rozvoje poradenských služeb.

 Poradenské služby školy

 

funkce

jméno

kontakt

Konzultační hodiny pro

prostory pro poskytování poradenských služeb

žáky

učitele

rodiče

výchovný- kariérový poradce

Mgr. Milada Jindrová

474 386 284

miladajindrova

@seznam.cz

denně

od 7.00-8.00

dle domluvy

dle domluvy

kancelář VP

Výchovný poradce

Mgr. Bc. Lenka Kubovcová Burianová

474 386 284

leburka@centrum.cz

denně

od 7.00-8.00

dle domluvy

dle domluvy

kancelář VP

školní metodik prevence

Martin Šlechta

474 386 284

m-slechta@seznam.cz

denně

od 7.00-8.00

dle domluvy

dle domluvy

Kabinet M

učitel - metodik pro přípravu ŠVP

 

Mgr. Milada Jindrová

474 386 284

miladajindrova

@seznam.cz

denně

od 7.00-8.00

dle domluvy

dle domluvy

kancelář VP

 

 

 

 říjen 2025

                                                                                                          Mgr. Milada Jindrová